23 Aralık 2013 Pazartesi

ÜÇÜNCÜ SEKTÖRDE MÜKEMMEL YÖNETİM MODELİ

ÜÇÜNCÜ SEKTÖRDE MÜKEMMEL YÖNETİM MODELİ (ÜSK) M.Atilla Öner
22 Aralık 2013


Üçüncü sektör toplumsal hayatta gittikçe artan bir öneme ve role sahip oluyor. Rolün genişlemesi üçüncü sektör kuruluşlarının yönetimini odak noktasına çekiyor. Üçüncü sektör kuruluşlarının profesyonel ve gönüllü yönetim yeteneklerinin geliştirilmesine katkı yapacak çalışmalara ihtiyaç var. Bu kitap Türkiye de üçüncü sektör kuruluşlarının daha başarılı olmasını arzu edenlere yol gösterici bir kaynak.
Kitaptan not aldığım bazı başlıklar:

Bir toplumun ekonomik sosyal ve demokratik gelişmesi, o toplumun bireylerinin kendi sorunlarının çözümüne yönelik faaliyetlere gönüllü olarak katılma düzeyleriyle yakından ilgilidir. ÜSK devletin ve piyasanın yetersiz kaldığı alanlarda topluma hizmet götürmek amacıyla ortak hedefe yönelmiş insanlar tarafından kurulan ve kar amacı gütmeyen yapılardır.
Lider grup içinde diğer üyelerin motivasyonlarının ve yeterliliklerinin niteliklerini ve niceliklerini belirleyen kişidir.
Demokratik liderlik grup içinde, grup halinde karar vermek, üyelerin aktif katılımı, dürüst eleştiri, ve bir ölçüde de kişisel ilişki kurmak gibi etkenlere bağlıdır.
Liderin 3 an sorumluluğu
1. Sorumlulukları grup üyeleri arasında dağıtmak
2. Grup üyelerini çeşitli açılardan desteklemek ve güçlendirmek
3. Grubun karar verme sürecine yardımcı olmaktır.
Beleşçilerin çalışan üyeleri sömürmesine izin vermemelidir.
Lider, sorumlulukları dağıtarak üyelerin her türlü gelişimine ve eğitimine, dolayısıyla onların karar verme yeteneklerine katkıda bulunan kişidir.
Liderin önemli bir özelliği de erişilebilir olmasıdır.
Liderin takımları yönlendirmedeki gücü sadece pozisyonunda değil bilgisi ve olaylara hakimiyetinden kaynaklanmalıdır.
Çalışanların yapılan işleri ve başarıları kendilerine mal etmelerin önleyin.
Çalışanlar sık sık yapılan toplantılarla politika ve stratejiler konusunda bilgilendirilmelidir.,
Politika belirlenmesinde tüm çalışanların ortak katılımı esas alınmalıdır.
Yöneticilerin günlük işlere kendilerini kaptırmaları organizasyonun uzun vadedeki strateji ve misyonlarını göz ardı etmelerine sebep oluyor.
Çalışanların motivasyonlarının gelişimine yardımcı olmak ve takım ruhuyla hedefe ilerlemeyi sağlamak ana amaçlardan olmalı.
Yeni gönüllü üyelerin katılması için çeşitli aktiviteler yapılmalı.

Üyelerin potansiyellerini en iyi kullanabilecekleri alanlara ve işlere yöneltilmesi sağlanmalıdır. Yeni üyelerin kurumun politika, amaç ve stratejisini anlaması sağlanmalıdır. Bunun için eğitim uygulanmalı ve çalışmalarla kendini kanıtlamış üyeler ödüllendirilmelidir.
TKY bağlı olarak sürekli iyileştirme çalışmaları yapılırken, iyileştirilecek alanlar dikkatle belirlenmelidir.
ÜSK alttan gelen fikirleri geliştirmeye daha yatkındırlar. Birlik kurma ve zayıfı güçlendirme üzerine kuruludurlar.
Ölçek olarak küçük, bürokratik olmama, gönüllü çalışanlar, nedeniyle daha verimli ve sorumlu çalışırlar.
Meşruiyetlerini etkili ve şeffaf olmalarından kazanırlar bunun için özerktirler.
Üyeler arasındaki dostluk ve kişisel ilişkiler, hiyerarşinin, alt-üst ilişkilerinin katı olmaması gönüllü üyelerin motivasyon kaynağıdır.
YK 10 temel sorumluluğu.
1. Kurumun misyonunu belirlemek
2. Tepe yöneticiyi seçmek
3. Tepe yöneticiyi desteklemek ve performansını değerlendirmek
4. Organizasyonel yapının verimliliğini sağlamak
5. Kaynakların yeterliliğini sağlamak
6. Kaynakları verimli bir şekilde kullanmak
7. Kurumun programlarını belirlemek ve denetlemek
8. Kurumun toplum üzerindeki imajını geliştirmek
9. Personel konusunda nihai karar mercii olmak
10. Kendi performansını değerlendirmek
Profesyonel kadronun sadece emeklilerden oluşturulmasından kaçınılmalıdır.
ÜSK’larının varoluş amacı toplumu kendi vizyonu doğrultusunda değiştirmektir.
ÜSK’ları hükümetin anti-tezi değil genişletici ve tamamlayıcısı olarak düşünülmelidir.
ÜSK’ların zayıf yönü, devamlılık göstermeyen, toplumun çok küçük bölümünü etkileyen aktivitelerde bulunmalarıdır. Buda toplum üzerindeki etkilerinin sınırlı olmasına yol açar.

Performans ölçümü için 5 kritik soru
1. Misyonumuz nedir?
2. Müşterimiz kimdir?
3. Müşterimiz için değerli olan hizmet/fayda nedir?
4. Neler başardık?
5. Gelecek için planlarımız nelerdir?



2 yorum:

  1. Bu konuyla alakalı yazılmış başka bir makale var mıdır acaba? Ulaşamıyorum ben, bir ödev için araştırmam lazım

    YanıtlaSil
  2. Bu konuyla alakalı yazılmış başka bir makale var mıdır acaba? Ulaşamıyorum ben, bir ödev için araştırmam lazım

    YanıtlaSil